SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWONU CZYTELNICTWA- Priorytet 3 W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. OBROŃCÓW GÓRY CHEŁMSKIEJ W LEŚNICY
Narodowy Programu Rozwoju Czytelnictwa to akcja rozpowszechniona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Jej celem jest, jak sama nazwa wskazuje, podniesienie aktywności czytelniczej uczniów poprzez zakup nowości wydawniczych zgodnych
z zainteresowaniami dzieci i młodzieży, zwiększenie dostępności do książek, podejmowanie działań sprzyjających promowaniu systematycznego czytania oraz kształtowania twórczych postaw.
I. Pierwszym z działań, które zostało wykonane było przeprowadzenie ankiety wśród uczniów oraz rodziców, nauczycieli na temat:
„Zaproponuj ciekawą książkę do biblioteki szkolnej”.
W ankiecie brali udział uczniowie ze wszystkich klas oraz chętni rodzice, nauczyciele.
Propozycje zbierane były w maju i w czerwcu 2022 roku.
20 czerwca 2022r. gotowa lista książek została przekazana do zaopiniowania Radzie Rodziców, Samorządowi Uczniowskiemu oraz Dyrektorowi Gminnej Biblioteki w Leśnicy.
Uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych- książki z dużą czcionką, książki łatwe w czytaniu - bez dwuznaków, książki dotyczące niepełnosprawności, poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.
II. Po otrzymaniu środków w wysokości 15000 zł (kwota przyznanego wsparcia finansowego:12.000 zł, wkład własny: 3.000 zł) od czerwca do lipca 2022 roku rozpoczął się etap kupowania nowości. W tym okresie zakupiono 620 egzemplarzy książek, w tym 336 lektur, a pozostałe to beletrystyka i literatura dla dzieci i młodzieży.
W każdej z zakupionych książek widnieje informacja: „ Dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”
III. Kolejny etap to wyeksponowanie nowości. W bibliotece szkolnej wydzielono regał z zakupionymi książkami a na stronie szkoły umieszczono listę zakupionych tytułów ( znajduje się też w zakładce Biblioteka).
IV. Nawiązanie współpracy szkoły z Biblioteką Publiczną:
• przeprowadzono konsultacje w sprawie zakupów;
• współpraca w zakresie organizacji wydarzeń promujących czytelnictwo z Publiczną Biblioteką w Leśnicy: Środowiskowa akcja Narodowe Czytanie "Ballad i Romansów" J. Słowackiego, z udziałem zaproszonych gości , władz samorządowych, przedstawicieli lokalnych instytucji;
• uczestnictwo w akcjach organizowanych przez Bibliotekę Publiczną w Leśnicy: Spotkanie autorskie z panią Justyna Bednarek 15.11.2022r. uczniów klas II i III w ramach projektu "Zaczytane Opolskie";
• udział w lekcjach bibliotecznych: Funkcjonowanie biblioteki publicznej 19.10.2022r., Zbiory biblioteki publicznej 04.11.2022r.;
• przyjęcie uczniów SP w Leśnicy w poczet Biblioteki Publicznej w Leśnicy, możliwość wypożyczania książek;
• powieszenie na drzwiach biblioteki szkolnej kartki z adresem i godzinami otwarcia Biblioteki Publicznej;
• współpraca z innymi bibliotekarzami, która polegała na poradach indywidualnych, wymianie doświadczeń nauczycieli bibliotekarzy;
• organizacja lekcji bibliotecznych dla naszych uczniów, na których promowano księgozbiór zakupiony w ramach NPRCZ i zachęcano do korzystania z biblioteki szkolnej;
• uczestnictwo pracowników Biblioteki Publicznej w akcjach organizowanych przez SP;
V. Formy promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:
Zakup książek to nie jedyna zaleta realizacji projektu.
Jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobowiązano do realizacji działań promujących czytelnictwo.
- Zorganizowanie akcji „Na wakacje zabierz..."
- Dzień Pluszowego Misia - listopad, na świetlicy dodatkowo wystawka poświęcona książkom, których bohaterami są misie, np. Kubuś Puchatek, starsi uczniowie czytają młodszym bajki o misiach.
- Pasowanie na Czytelnika uczniów kl. I.
- Spotkanie autorskie z Moniką Koszewską.
- Narodowe Czytanie- przerwa z książką, wszyscy czytamy.
- Dzień Głośnego Czytania - starsi uczniowie promują czytelnictwo wśród uczniów klas młodszych - 29.09.22 r.
- Przerwa na czytanie -akcja realizowana w ramach kampani społecznej "Cała Polska czyta dzieciom - 25.10.22 r. Wydarzenie promujace czytelnictwo z udziałem uczniów.
- Ciuciubabka z książką.
- Spotkanie autorskie z panią Grazyną Nowak w ramach innowacji "Młodzi poeci". Cykl spotkań z lokalną pisarką, autorką wierszy.
- Konkurs czytelniczy "Czytam - rozumiem".
- Konkurs kaligraficzny "O Dyrektorskie Pióro".
- Z książką mi do twarzy, czyli sleeveface w bibliotece.
- Konkurs "Najlepiej Czytająca Klasa 2021/2022”.
- Konkurs na Najlepszego Czytelnika roku.
- Akcja „Podaruj książkę bibliotece''.
- Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek.
- "W świecie baśni" - konkurs czytelniczy.
- Konkurs na najciekawsze opowiadanie o ekscytującej przygodzie, którą przeżyłeś wspólnie z bohaterem wybranej lektury.
- Konkurs literacki "Moja Szkoła".
- Konkurs "Ulubiony bohater z książki, którego chciałbym spotkać".
- Konkurs mitologiczny dla klas V.
- Mój pluszowy Miś- konkurs plastyczny.
- Konkurs plastyczny "Zakładka do książki".
- Konkurs plastyczny na najładniejszą zakładkę do książki pt. "Moja Szkoła".
- Konkurs dla ósmoklasistów „Z lekturą na ty”.
- Z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
W każdej klasie został zrealizowany co najmniej jeden projekt edukacyjny z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej. Przy współpracy z nauczycielami, wychowawcami oraz dużym zaangażowaniu uczniów zrealizowano projekty edukacyjne promujące księgozbiór biblioteki,
a w szczególności książki zakupione w ramach NPRCZ .
Spotkanie z bohaterami "Plastusiowego pamiętnika" 1a
"Strażacy w akcji" 1a
"Przygoda z braćmi Grimm" 1b
"Kubuś Puchatek i przyjaciele"- czytanie na dywanie 2a
"Dzieci z Bullerbyn" 2b
"Podróżowanie przez czytanie" 3a
„Kajtkowe przygody” – poznajemy bohatera lektury 3b
"Akademia pana Kleksa widziana oczyma uczniów" 4a
" I Ty możesz zostać kolegą Mikołajka” 4a
„Mikołajek to Ty i ja” 4b
,,Nemeczek – nasz mały / wielki bohater" -5a
"Sposób na nudę - TWORZYMY KOMIKS" 5b
„Droga do Narnii ...” 5b
"Ten obcy wśród nas" 6a
"W tajemniczym ogrodzie" 6b
"Mnemotechniki w klasie 7"-7
"Balladyna" 8a
"Pan Tadeusz"- 8b
" Pan Tadeusz jako epopeja narodowa" 8c
Ponadto w kilku klasach przeprowadzono na lekcjach bibliotecznych zajęcia promujące czytelnictwo.
VI Formy promujące czytelnictwo z udziałem rodziców:
W trakcie zebrań z rodzicami wychowawcy przekazali informację o realizacji przez naszą szkołę NPRCZ. Informacja o realizacji NPRCZ została umieszczona na stronie internetowej szkoły i biblioteki szkolnej. Przekazano rodzicom:
„10 powodów, dla których warto czytać dziecku książki”
„Wpływu czytelnictwa na rozwój dziecka”
list Pani Ireny Koźmińskiej „To warto czytać”.
VII. Koło Przyjaciół Książki.
Zajęcia koła bibliotecznego stanowią ważny element działalności biblioteki szkolnej, ponieważ uczestniczący w nich uczniowie oprócz zainteresowań czytelniczych rozwijają różnorodne zdolności. Przede wszystkim zaś poszerzają swoją wiedzę o książce i bibliotece, dzięki czemu lepiej rozumieją specyfikę i charakter pracy bibliotecznej.
Uczestnicząc w zajęciach uczniowie rozwijają zainteresowania czytelnicze, poszerzają wiedzę o książce, rozwijają różnorodne zdolności, tj. recytatorskie, teatralne, organizacyjne, plastyczne oraz zdobywają praktyczne umiejętności w zakresie obsługi czytelników. Członkowie Koła pomagają w przeprowadzeniu imprez czytelniczych organizowanych przez bibliotekę, przygotowywaniu gazetek bibliotecznych, organizacji konkursów czytelniczych, wystaw książek, spotkań z poezją, przygotowują krótkie scenki oraz inscenizacje. Uczniowie biorąc udział w zajęciach Koła przygotowują się do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Na zajęcia koła bibliotecznego mogą uczęszczać chętni uczniowie zainteresowani książkami, czytelnictwem, działalnością biblioteki, dobrowolnie uczestniczący w jej pracach, a także miłośnicy książek.
Wnioski
Realizacja Programu w SP w Leśnicy umożliwiła:
-wzbogacenie księgozbioru biblioteki szkolnej w nowości wydawnicze, pozycje z kanonu lektur;
-wzrost czytelnictwa dzieci i młodzieży szkolnej i wzrost liczby wypożyczanych książek w naszej bibliotece;
- wprowadzenie uczniów w świat literatury, postrzeganie przez uczniów książek jako źródła informacji i inspiracji do podejmowania różnych działań;
-postrzeganie przez szkolnych czytelników czytania książek jako ciekawej formy spędzania wolnego czasu;
-zorganizowanie wydarzeń i działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży w szkole;
- zaangażowanie uczniów w przedsięwzięcia biblioteczne, konkursy;
- promowanie i nagradzanie uczniów aktywnie uczestniczących w przedsięwzięciach, wyróżniających się w konkursach (nagrody książkowe);
- zakup i wyposażenie biblioteki w nowoczesny sprzęt komputerowy monitor interaktywny;
- współdziałanie w środowisku lokalnym z różnymi podmiotami w tym z biblioteką publiczną i współpracę w zakresie organizacji akcji z udziałem przedstawicieli Biblioteki Publicznej w Leśnicy, przedstawicieli lokalnych instytucji czy też mieszkańców (np.: środowiskowa akcja Narodowego czytania ""Ballad i romansów"" Juliusza Słowackiego, spotkanie autorskie, lekcje biblioteczne w Bibliotece Publicznej w Leśnicy).
Realizacja Programu przyczyniła się do rozwoju i wzrostu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Uczniowie wypożyczają więcej książek, wzajemnie polecają sobie nowości czytelnicze, pozycje, które wzbogaciły szkolny księgozbiór. Podjęte działania pozwoliły na wprowadzenie uczniów w świat literatury, postrzeganie przez uczniów książek jako źródła informacji i inspiracji do podejmowania różnych działań, postrzegania czytania książek jako ciekawej formy spędzania wolnego czasu. Biblioteka szkolna zorganizowała dużo przedsięwzięć edukacyjnych, konkursów, spotkań dla uczniów. Nawiązano współpracę z podmiotami środowiska lokalnego w tym z Biblioteką Publiczną w Leśnicy. Wzajemnie realizowane przedsięwzięcia przyczyniają się do rozwoju czytelnictwa wśród dziaci i młodzieży szkolnej, podnoszą atrakcyjność działań biblioteki szkolnej w ramach programu, stwarzają nowe możliwości edukacji miłośników książek, propagowania czytelnictwa.
Dużym plusem w tej edycji programu był zakup monitora interaktywnego. Uczniowie mogą uczestniczyć w nowoczesnych innowacyjnych lekcjach bibliotecznych z użyciemnowych technologi informacyjnych. Wykorzystanie nowoczesnych technologii przygotowuje czytelnika do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, uczy samodzielności, kreatywności i innowacyjności.Wykorzystanie multimedialnych programów, aplikacji przez Internet zwiększa zaangażowanie w proces uczenia się, pomaga osiągać zakładane cele oraz zdobywać przez dzieci i młodziż sukcesy. Czytelnicy biblioteki poprzez udział w zajęciach bibliotecznych zdobywają wiedzę i umiejętności w nowoczesny sposób, korzystają w bibliotece z aplikacji, gier edukacyjnych, treści multimedialnych, pracują z ekranem dotykowym, oglądają ekranizację lektur szkolnych.
Mamy nowoczesną bibliotekę, w której jmożna przeczytać lub wypożyczyć książkę.
Uczniowie chętnie przed i po lekcjach spędzają w niej czas, aktywnie uczestniczą w realizowanych akcjach czytelniczych. Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zaowocowała zwiększeniem się ilości wypożyczonych książek. Niemal dwukrotnie wzrosła liczba wypożyczeń w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku szkolnego. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się nie tylko o lektury szkolne, ale o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników. Uczniowie chętnie uczestniczyli w akcjach promujących czytelnictwo i wykazali się dużym zaangażowaniem w realizację klasowych projektów.
Dziękujemy tym wszystkim, którzy dostrzegli sens podjętych działań i włączyli się w ich realizację. Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać dzieci, że czytanie może rozwijać ich wyobraźnię i poszerzyć wiedzę na temat ludzi i świata. Czytanie może wpływać na to, że język jakim się posługują będzie bogatszy i piękniejszy, a przede wszystkim, że książka to świetny kompan chociażby na jesienne i zimowe długie wieczory.